Jak wybrać zawód?
Jakie kroki należałoby podjąć, aby umiejętnie i jak najlepiej wybrać drogę zawodową w przyszłości? Bardzo ważne jest, aby poznać swoje mocne i słabe strony, swoje cechy osobowości i swoje predyspozycje zawodowe. Nie wszystkie zdolności znane są od razu. Twoje zainteresowania i pasje pojawiają się w trakcie nauki czy spotkań z ciekawymi ludźmi. Pewne umiejętności można też wykształcić w działaniu, podczas zajęć pozalekcyjnych czy w ramach kół zainteresowań. Należy zatem nauczyć się kierować sobą, rozwijać swoje zdolności i szukać działań, w których można się wykazać.
Pierwszy krok do wyboru zawodu, to poznanie samego siebie oraz zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami. Na początku dobrze jest zastanowić się i odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania, na przykład takie jak te:
- „Jakie są moje mocne i słabe strony?”
- „Jakie mam zainteresowania i uzdolnienia?”
- „Czy najlepiej uczysz się i zapamiętujesz słuchając innych, patrząc czy wykonując jakieś ćwiczenia?”
- „Lubisz pracować w grupie czy indywidualnie?”
- „Wolisz sam podejmować decyzję czy chętnie radzisz się innych?”
- „Jaki charakter pracy Cię interesuje (praca fizyczna/umysłowa)?”
- „Jakie są Twoje wartości? Co jest dla Ciebie ważne?”
Aby odpowiedzieć na te i inne pytania, które pomogą w rozpoznaniu Twoich predyspozycji zawodowych warto przejrzeć materiały na stronach:
http://einsteinpce.strefa.pl/gimnazjum/
http://zawodowe.info/test-predyspozycji-zawodowych
http://www.doradztwozawodowe.koweziu.edu.pl/narzedzia-dla-ucznia.html
lub Testy zainteresowań i predyspozycji zawodowych online:
1. Jaki zawód powinieneś wybrać?
https://www.kariera.pl/jaki-zawod-pasuje-do-ciebie/
2.Test predyspozycji zawodowych.
3.Kwestionariusz ankietowy zawodowych predyspozycji.
Testy możesz wypełnić także u szkolnego doradcy zawodowego lub w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Polkowicach.
Na pewno dobrze byłoby gdybyś także zapoznał się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych w najbliższym regionie tj. W Polkowicach, Lubinie, Chocianowie, Głogowie, Rudnej. Nie mniej jednak, jeżeli szkoły w okolicy nie oferują tego, co poszukujesz warto realizować swoje marzenia i poszukać wymarzonej szkoły dalej. Pamiętaj, że szkoła to środek do uzyskania wymarzonego zawodu, który da możliwość satysfakcjonującej pracy.
Bardzo ważna jest także wiedza o różnych zawodach, którą możesz nabyć podczas rozmów z doradcą zawodowym, rodzicami, znajomymi i przedstawicielami zawodów. To jest bardzo ważne!
Wiedzę o zawodach możesz także uzyskać na stronach internetowych:
http://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-o-zawodach/
http://www.koweziu.edu.pl/wybor-zawodu
Przy wyborze zawodu warto uwzględnić zapotrzebowanie na rynku pracy. W tym temacie wiedze pozyskasz na stronie:
https://barometrzawodow.pl/dolnoslaskie/prognozy-dla-powiatow
Tabela zawodów
Pomocna w wyborze przyszłego zawodu może być poniższa tabela, w której wymienione zostały przykładowe typy i podtypy zawodów oraz wymagania, jakie stawiane są kandydatom do danego zawodu. Warto, analizując zawartości tabeli zwrócić uwagę na to, jakie zawody są teraz – na tym etapie nauki – atrakcyjne czy ciekawe dla dziecka. Tabela może okazać się pomocna w określeniu preferencji zawodowych gimnazjalisty (skłonności człowieka do wykonywania określonych czynności, posługiwania się specjalistycznymi narzędziami pracy w danym środowisku zawodowym). Zawody, jakie wykonują ludzie, można najogólniej podzielić na zawody związane z: techniką, przyrodą, ludźmi, wizerunkiem artystycznymi i danymi .
Należy także pomyśleć w jakim środowisku chcecie pracować (np. fabryka, biuro, praca na powietrzu) oraz jakie czynności chcielibyście wykonywać (obsługa maszyn, pomoc ludziom, opieka nad zwierzętami i przyrodą, praca z danymi, prowadzenie prac badawczych, zarządzanie biznesem, działalność społeczna czy artystyczna, itp.)
LP. |
Typy i podtypy zawodów |
Zawody danego typu |
Wymagania (zadania zawodowe; zdolności psychofizyczne) stawiane w tym zawodzie człowiekowi |
1. |
człowiek- technika |
np. elektryk, naukowiec, kierowca, |
np. zdolności manualne, zdolności techniczne, logiczne myślenie, wytrwałość |
2. |
człowiek- przyroda |
np. mikrobiolog, weterynarz, leśnik, agronom |
np. spostrzegawczość, zdolność orientowania się w warunkach ekstremalnych, odporność, wytrzymałość na brak komfortu |
3. |
człowiek- człowiek |
np. nauczyciel, sprzedawca, lekarz, policjant, fryzjer |
np. odpowiedzialność, umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi, duża wrażliwość społeczna |
4. |
człowiek- wizerunek artystyczny |
np. aktor, malarz, muzyk, pisarz |
np. ekspresyjność, kreatywność, bogata wyobraźnia, oryginalność |
5 |
człowiek- dane |
np. informatyk, makler giełdowy, ekonomista, księgowy |
np. logiczne myślenie, opanowanie, wytrwałość, ambicja, pewność siebie, zdolności arytmetyczne |